Σχολές Γονέων

 

Σκοπός των Σχολών Γονέων είναι η πληροφόρηση για διάφορα θέματα που απασχολούν τους γονείς σχετικά με τα παιδιά τους, και η διευκόλυνσή τους στο δύσκολο έργο του να είσαι γονέας. Ο ρόλος τους είναι προληπτικός και όχι θεραπευτικός.

 

Η πρώτη Σχολή Γονέων λειτούργησε στη χώρα μας το 1962 από τη Μαρία Χουρδάκη, ψυχολόγο, και ιδρυτικό μέλος της F.I.E.P. (Federation Internationale pour l' Education des Parents - International Federation for Parent Education) – «Διεθνής Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων» (Παρίσι, 1964).

 

Η F.I.E.P. ενστερνίστηκε το σχήμα της εργασίας με ομάδες (groupwork) των 15 περίπου ατόμων. Σε ατμόσφαιρα, που γίνεται σιγά-σιγά φιλική, κάθε γονέας έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει τις απόψεις του, να ακούσει τις αντίστοιχες θέσεις των άλλων γονέων, να εκθέσει στο βαθμό που επιθυμεί τις εμπειρίες του και τελικά, να ακούσει τις απόψεις της επιστήμης, δια μέσου του ψυχολόγου.

 

Στο κείμενο της F.I.E.P. καθορίστηκαν ήδη οι δύο βασικές αρχές, πάνω στις οποίες γίνονται οι εργασίες των Σχολών Γονέων. Είναι η ενημέρωση (information), ο γνωστικός τομέας, και η διαμόρφωση-διαφοροποίηση (formation) της στάσης, της συμπεριφοράς, η σταδιακή ωρίμαση της προσωπικότητας του γονέα, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη θετική εξέλιξη του παιδιού του.

 

Το «Εξελικτικό Σύστημα» στηρίζεται στις δύο βασικές αρχές της F.I.E.P., και ονομάζεται εξελικτικό γιατί: α) στο γνωστικό επίπεδο, γίνεται αναφορά στα δεδομένα της εξελικτικής ψυχολογίας, από τη βρεφική ηλικία ως την ενηλικίωση και την ψυχολογία των ενηλίκων, και β) στοχεύει στην εξελικτική, σταδιακή διαφοροποίηση της ψυχολογίας, όλων των μελών του συστήματος της οικογένειας, ως προς τις διαμορφούμενες νέες οικογενειακές σχέσεις.